星期三, 3月 11, 2015

狂野行插曲Red River Valley



  電影狂野行來到尾聲最令人感動,雨後先見一隻走失了的羊駝,然後遇上婆婆與小孩,幾句對白,跟著小孩唱了一首歌,該人深深感到失去了就永遠不會回來。
  除了主題曲El Cóndor Pasa,另一首動人心弦由小孩唱出的Red River Valley。印象中小學也曾教過這歌。記得幾年前第一位攀上喜馬拉雅山額菲爾士峰(聖母峰)的艾德蒙.希拉里逝世之時,國際台播映了紀錄片,最後用鋼琴奏出了這首Red River Valley送別。
  以為失去了母親便失去一切,自暴自棄自怨自艾,抗拒別人到頭來傷害了自己,幸好及早回頭。小孩歌聲豁然開朗,你可以牽腸掛肚,你可以傷心失望,但請不要放棄。
  紅河谷歌詞有很多版本,youtube上覺得這一首唱得較好,Red River Valley英文歌詞中譯來自這網頁,相信同是使用Google翻譯:

From this valley they say you are leaving
從這個山谷,他們說你要離開
We shall miss your bright eyes and sweet smile
我們會掛念你明亮的眼睛與甜美的笑容
For you take with you all of the sunshine
對於你帶著所有的陽光
That has brightened our pathway a while
已經同時照亮了我們途徑

Then come sit by my side if you love me
如果你愛我,然後來在我身邊坐下
Do not hasten to bid me adieu
不要趕緊對我說再見
Just remember the Red River Valley
只要記住紅河谷
And the one who has loved you so true.
有一個人愛你如此真切

For a long time, my darlin', I've waited
在很長一段時間,我親愛的,我已經等了
For the sweet words you never would say
對於甜蜜的話,你永遠也不會說
Now, alas, must my fond hopes all vanish,
現在,唉,要我愛的希望都消失了,
For they say that you're going away
他們說,你要離開

Then come sit by my side if you love me
如果你愛我,然後來在我身邊坐下
Do not hasten to bid me adieu
不要趕緊對我說再見
Just remember the Red River Valley
只要記住紅河谷
And the one who has loved you so true.
有一個人愛你如此真切

Do you think of the valley you're leaving,
你以為你離開了山谷,
Oh how lonely and drear it will be,
哦,將是多麼孤獨和淒涼,
Do you think of he kind hearts you're breaking,
你覺得他善良的心你打破的,
And the pain you are causing to me.
而且這種痛苦你造成了我。

Come and sit by my side if you love me,
如果你愛我,然後來在我身邊坐下
Do not hasten to bid me adieu
不要趕緊對我說再見
Just remember the Red River Valley
只要記住紅河谷
And the one who has loved you so true.
有一個人愛你如此真切

沒有留言: